Selvom kriser i deres natur er uforudsigelige, er det muligt at forberede sig på potentielle negative scenarier, der kan opstå.
Beskriv de mulige scenarier, og etabler procedurer og et kommunikationssystem, som kan aktiveres øjeblikkeligt i enhver krisesituation.
Kommuniker hurtigt og præcist
Bring situationen under kontrol så hurtigt som muligt
Analyser situationen hurtigt for at bedømme dens nyhedsværdi
Lad være med at blæse mindre hændelser ud af proportion, men undervurder heller ikke omverdenens (mediernes) interesse i en sag, du selv opfatter som en mindre vigtig
Indsaml fakta (hvem, hvad, hvor, hvornår, hvorfor, hvordan, hvad bliver det næste) efterhånden som situationen udvikler
Kom interessenterne i møde og se kendsgerningerne i øjnene
Det er altid at foretrække (at prøve) at lukke eller tage drama ud af krisen på den første dag for at undgå langvarig (medie)opmærksomhed
'Ingen kommentarer ' er sjældent et godt svar. Hvis du ikke vil kommentere situationen, kan du være sikker på at andre vil
Offentliggør selv dine dårlige nyheder. Lad ikke andre kilder informere først
Det er altid bedst, når en fejl er lavet, at indrømme det med det samme. Det kan endda være en god idé at indrømme fejl med henblik på at afslutte sagen hurtigt, selv om hændelsen er en uheldig ulykke og ikke nødvendigvis din virksomheds ansvar
Forsøg aldrig at undervurdere et alvorligt problem eller glatte ud i håb om, at ingen vil bemærke det
Forsøg aldrig at lyve, benægte eller skjule noget
Giv interessenterne (og medierne) så mange oplysninger som muligt, så hurtigt som muligt. De vil søge og få oplysninger (måske unøjagtige) fra andre kilder alligevel
Begynd aldrig at gætte. Hvis du ikke kender fakta, så sig det og lov at komme tilbage med pålidelig information, så snart det kan lade sig gøre
Lad ikke jurister træffe beslutningerne. De har uden tvivl de bedste hensigter, men deres forbehold kan medføre, at krisen eskalerer
Opfølgning
Gør hvad der er nødvendigt at afhjælpe problemet og retabler din organisations omdømme i lokalsamfundet
Opdater interne procedurer eller indfør nye for at undgå en gentagelse af krisesituationen
Revider din kriseplan baseret på de opnåede erfaringer